Dat klinkt raar he, je hebt het al warm en dan ga je iets eten waar je het nog warmer van krijgt. Hier zit een interessante logica achter. Dus pak een peper en lees lekker verder.
We beginnen even bij het begin: het menselijk lichaam dat zich wil afkoelen.
Als je het warm hebt door inspanning of een hoge buitentemperatuur, wil ons lichaam zich afkoelen want een te hoge lichaamstemperatuur is gevaarlijk.
het lichaam doet dit door de bloedvaten in de huid open te zetten, extra bloed te sturen en je zweetklieren te activeren. hierdoor wordt er warmte vanuit je lichaam naar je huid gestuurd en door het verdampen van je zweet koel je af. daarom voelt een duik in het water zo verkoelend, door het koude water geef je veel warmte af aan het water. als je er daarna uitkomt en het water op je huid verdampt koel je nog meer af!
Hoe voel je warmte?
Je hebt een aantal zintuigen, deze bestaan uit receptoren/sensoren, dit zijn ontvangers voor informatie van de wereld om ons heen, denk bijvoorbeeld aan: licht, luchtdruk (geluid) maar ook temperatuur. Een nociceptor is een zenuwuiteinde dat gespecialiseerd is in het waarnemen van prikkels die van schadelijke invloed zijn.
Deze nociceptor is best bijzonder, want deze reageert niet alleen op een lager temperatuur (rond de 5 graden Celsius) maar ook op een hoge temperatuur (vaak rond de 45 graden Celsius).
Wat maakt pittig eten, pittig?
nu komen we bij het meest interessante!
als we het over pittig eten hebben, hebben we het over Capsaïcine. dit is een stofje in pepers dat zich bindt aan de nociceptoren in onze mond. hierdoor zoals je hebt geleerd in de vorige alinea, gaat je lichaam in koelmodus als deze receptoren getriggerd worden door temperaturen rond de 45 graden Celsius.
dus lekker zweten, rood worden, het warm krijgen. Je denkt dat je mond in de fik staat!
maar dat is dus niet waar, het stofje capsaïcine houdt je lichaam voor de gek!
Dit stofje beschermt de peperplant tegen zoogdieren. Zoogdieren hebben een sterke maag, hierdoor worden de zaadjes van de peperplant afgebroken, en kunnen dus niet uitgepoept worden om uit te kunnen groeien in nieuwe peperplanten.
bij vogels worden de zaadjes niet afgebroken, en laat het nou zo zijn dat vogels niet gevoelig zijn voor capsaïcine! Hierdoor zijn vogels de grote planters van peperplanten. Een leuke tip om de ratten weg te houden bij je vogelvoer, doe er chilivlokken door.
Oke? leuk, maar waarom zou ik pittig eten als het al zo warm is buiten?
je lichaam afkoelen helpt natuurlijk als het warm is buiten, een airco die de lucht koud maakt, zwemmen, een ventilator aan die helpt bij het verdampen van je zweet en pittig eten! want pittig eten laat je meer zweten, je lichaam denkt dat het 45 graden is in plaats van 35. dus zal nog meer inzetten om af te koelen, maar het is geen 45 dus zal het uiteindelijk koeler aanvoelen.
Dus de volgende keer dat het kwik stijgt: wees niet bang voor een beetje hitte op je bord. Welke fles trek jij open tijdens de volgende zomerdag?
Reactie plaatsen
Reacties